مدیریت دانش که اصطلاح لاتینش Knowledge management هست، فرآیندهایی هست که در حال ترند شدن برای شرکتها و سازمانهایی هست که متعالی شدن رو در برنامههای خودشون دارند.
اما چالشهایی هم در این مسیر هست که یکی از اون چالشها، عدم تمایل به ثبت دانش برای نگهداری و به اشتراک گذاشتن هست.
نمیشه یک دفعه با یک نرمافزار و سامانه، افراد سازمان رو مجبور کنیم دانش ثبت کنند؛ اون هم دانشی که تؤام با اطلاعات و تجربه هست و بسیار ارزشمنده.
ابزارهایی برای فرهنگسازی وجود دارد که میتوانیم از آنها برای توسعۀ فرهنگ مدیریت دانش در یک سازمان ازشون کمک بگیریم؛ ابزارهایی از قبیل پورتال داخلی، اتوماسیون اداری، تبلیغات محیطی و ... .
به عنوان مثال در تبلیغات محیطی میتونیم سادهترین ایدهها رو به بزرگترین ابزارهای تأثیرگذاری بر روی ذهن و روان کارکنان تبدیل و ازش بهرهبرداری کنیم.
ایدۀ نوشتن و میل کارکنان به ماندگاری و دیده شدن رو در نظر بگیرید. یک تابلوی ساده که حالت عمومی داشته باشه، میتونه پاسخ ارزشمندی به برآورده ساختن این میل باشه؛ و مشوق سایرین برای مشارکت.
رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، از جهات گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی برای برنامهریزی و اقدامات متناسب هست. ما نمیتونیم یک نسخه را به شکل عمومی توصیه و تجویز کنیم و به کار بگیریم؛ چرا که هر سیستم، اقتضائات خودش را دارد که باید آنها را مد نظر داشت.
منظور از اقتضائات، فرهنگ و بافت عمومی یک سازمان یا کسبوکار است. سازمان عریض و طویل که بوروکراسی و سلسله مراتب محوریت آن است، در نهایت با دستورالعملهایش میتواند فرهنگسازی اصولی داشته باشد؛ البته خود این ادعا هم ملاحظات بسیاری دارد که در اینجا مجال پرداختن به آنها نیست.
اما سازمانهای کوچکتر یا کسبوکارهایی که اسیر بوروکراسی و دستورالعملهای استاندارد و خشک نیستند، به مراتب آزادی عمل بیشتری در اجرای فرآیندها دارند.
جملات دانشی:
- موفقیت، نتیجۀ برنامهریزی، کار سخت و یادگیری از شکستهاست.
- ما از طریق یادگیری و کسب دانش، خودمان را بازآفرینی میکنیم.
- اگر علم و دانش میتواند مشکلات ایجاد کند، مسلماً از طریق ناآگاهی نمیتوانیم آن را حل کنیم.
- امام علی علیهالسلام: دانش اندک همراه با عمل، بهتر از علم بسیار بدون عمل است. غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 199
- هر چه قدر به مدیریت دانش بیشتر اهمیت دهیم، رشد سازمان ما دقیقتر خواهد بود.