فرهنگ سازی برای مدیریت دانش در سازمانها
مدیریت دانش که اصطلاح لاتینش Knowledge management هست، فرآیندهایی هست که در حال ترند شدن برای شرکتها و سازمانهایی هست که متعالی شدن رو در برنامههای خودشون دارند.
اما چالشهایی هم در این مسیر هست که یکی از اون چالشها، عدم تمایل به ثبت دانش برای نگهداری و به اشتراک گذاشتن هست.
نمیشه یک دفعه با یک نرمافزار و سامانه، افراد سازمان رو مجبور کنیم دانش ثبت کنند؛ اون هم دانشی که تؤام با اطلاعات و تجربه هست و بسیار ارزشمنده.
ابزارهایی برای فرهنگسازی وجود دارد که میتوانیم از آنها برای توسعۀ فرهنگ مدیریت دانش در یک سازمان ازشون کمک بگیریم؛ ابزارهایی از قبیل پورتال داخلی، اتوماسیون اداری، تبلیغات محیطی و ... .
به عنوان مثال در تبلیغات محیطی میتونیم سادهترین ایدهها رو به بزرگترین ابزارهای تأثیرگذاری بر روی ذهن و روان کارکنان تبدیل و ازش بهرهبرداری کنیم.
ایدۀ نوشتن و میل کارکنان به ماندگاری و دیده شدن رو در نظر بگیرید. یک تابلوی ساده که حالت عمومی داشته باشه، میتونه پاسخ ارزشمندی به برآورده ساختن این میل باشه؛ و مشوق سایرین برای مشارکت.