فرمول کپیرایتینگ:
1-بیان کردن مشکل مخاطب
2-بزرگنمایی عواقب برطرف نکردن آن
خیلی اوقات مخاطب میداند مشکلی دارد؛ ولی تا وقتی که متوجه نشود عواقب بعدی برطرف نکردن مشکل چقدر میتواند برایش گران تمام شود، به فکر رفع آن نمیافتد.
وظیفۀ کپیرایتینگ، تصویرسازی مشکلات بعدی برای مخاطب است.
چرا مشکل مخاطب اهمیت داره؟ چون اساس شروع نیازمندیهای انسان هست. تصویر این پست(که از آموزشهای آقای محمد سلیمانی، کپیرایتر) آمده است، هرم نیازمندیهای آبراهام مازلو رو نشون میده که اومده نیازهای انسان رو از پایینترین سطح؛ یعنی نیازهای جسمانی، به بالاترین سطح؛ یعنی نیاز به خودشکوفایی، دستهبندی کرده.
کسبوکارهای مبتنیبر ابتداییترین نیازهای انسان؛ مثل خوراکی، لباس فروشیها و... راحت تر عضو گیری میکنن و هر چه این کسبوکارها مبتنیبر دستههای بالاتر هرم مازلو باشن، نحوۀ عضو گیریشون سخت تر میشه.
خیلی از کسبوکارهایی که توی دستههای بالاتر هرم فعالیت دارن برای کسب نتیجۀ بهتر، کسبوکارشون رو به یکی از نیازهای ابتدایی مرتبط میکنن؛ مثلا بحث خلاقیت توی دستۀ خودشکوفایی قرارداره اما میتونیم بگیم:
«با خلاقیت میتونی توی شغلت موفقتر باشی و پول بیشتری دربیاری»
اینجوری میتونیم توجه بیشتری رو جلب کنیم.
حالا باید به این نکته توجه کنیم:
هزینه جذب هر نفر براساس نیازی که کسبوکارتون پوشش میده، متفاوته و این درست نیست بگیم مثلاً جذب هر شخص 3 هزارتومن هزینه داره.