کدام کسبوکاری هست که دغدغۀ جذب مشتری و نگهداری از این سرمایۀ بزرگ رو نداشته باشه؟ بعید میدونم دیگه اهمیت مشتریمداری مسألهای باشه که مبهم مونده باشه و کسانی باشند که مخالفش باشند!
فیلم آموزشی مشتری مداری رو داشتم میدیدم که از یک ماه قبل، دائم ایمیل میومد که: فیلم وبینار ... در خصوص مشتریمداری.
در کنارش هم طرف نرمافزار CRM خودش رو توصیه میکرد.
چندین بار ایمیل زد؛ اول پولی بود.
یک روز مانده، رایگان شد!
اونم نرفتم وقت بذارم براش!
فیلمش رو فرستاد و گفتم: گناه داره؛ بذار ببینم چی گفته! اصلاً محتوا داره یا نه؟!
روز سمینار یک تماس تلفنی تبلیغاتی هم زد که: فلانی! تا فلان ساعت فرصت داری با 70% تخفیف ثبت نام کنی!
خدا میدونه چقدر بدم اومد از این تماس که تو شرایط سختی، همراهم رو پاسخ دادم و اذیت شدم حسابی.
بعد طرف با وقاحت تو وبینار همان ده دقیقۀ اول، دروغ بودن و بدردنخور محتوای ویدئوی رایگان وبینارش در خصوص مشتریمداری رو ثابت کرد و اینطوری گفت که:
در ایران بسیاری از ما عادت داریم برای افزایش فروش، میریم سراغ تبلیغات و جذب مشتری جدید و صبح تا شب ایمیل و پیامک و تماس تبلیغاتی!
آقاجان خجالت هم خوب چیزیه! صداقت داشتن هم بد نیست! نه علم و دانشی داری که برای مخاطب و اکوسیستم CRM مفید باشه؛ نه وبینارت بدرد میخوره(همان وبیناری که میخواستی فلان قیمت روز اول بفروشی و یک روز مانده به موعد، 70% تخفیف گذاشتی و آخرش هم رایگان شد!).
حداقل به اون بدبختهای از همه جا بیخبر رحم کن و چیزی رو به خوردشون به اسم مشتریمداری نده که خودت هم بهش عمل نمیکنی.
برو کارگری کن؛ برو اسنپ کار کن؛ اما ادای آدمهای باسواد رو با یک دست کت و شلوار و یک عکس فتوشاپی درنیار!
مخاطب شعور داره و میفهمه یک آموزش، بار علمی و دانشی داره یا نه! به شعور مخاطبت توهین نکن.