1. محتوا تلاش میکند یک پیام، دانش یا اطلاعات را به مخاطب خود انتقال دهد اما بازاریابی محتوایی با نگاهی عمیقتر محتوای تولید شده را برای اهداف بازاریابی به خدمت میگیرد و سفارشی سازی میکند.
2. تولید محتوا و بازاریابی محتوا دو مقصد متفاوت را در پیش دارند. در محتوا، آنچه مهم است اصالت محتوا و رساندن مفهوم محتوا است. مثل یک بسته آموزشی. اما در بازاریابی محتوا، مقصد، مجموعه اهداف استراتژیکی است که منجر به افزایش مشتری یا وفاداری او میشود.
3. طول محتوا را در متن، و زمان محتوا را در ویدئو (یا پادکست) تعریف میکنیم. محتوای تولید شده با تمرکز بر اصالت پیام، در بیشتر اوقات طولانی تر است. اما محتوای تولید شده برای جذب مخاطب و بازاریابی محتوایی، متمرکز بر تاثیر و جلب در زمان کوتاه و مختصر است.
4. از آنجایی که اصل محتوا مبتنی بر ارائه دیتا یا دانش است، احتمال اینکه چرخه عمر محتوا طولانی تر باشد، بیشتر است. محتوایی که با هدف بازاریابی محتوا تولید شده، از آنجایی که روح تبلیغی بر آن حاکم است و متناسب با فضای مخاطب؛ آنهم فضایی که مدام تغییر میکند، چرخه عمر کوتاهتری ممکن است داشته باشد.
5. با توجه به این مهم که بازاریابی محتوا با تبلیغ فرق میکند، اما برای فهم مطلب با تساهل و تسامح میگوییم: زمانی که بازایابی محتوا را با تولید محتوا مقایسه میکنیم، آن را نوعی از تبلیغ قلمداد میکنیم. یعنی محتوای تبلیغی. البته وقتی این تفاوت را فهمیدیم، دست از تساهل و تسامح بر میداریم و میگوییم، بازاریابی محتوایی.
به عبارت ساده تر، بازایابی محتوایی با استراتژی تبلیغ ساخته میشود، تولید محتوا با استراتژی خلق ارزش.
منابعی که از آنها الهام گرفته شده است:
https://www.ikf.co.in/blog/content-creation-and-content-marketing-difference
https://medium.com/@emandelbaum/content-creation-vs-content-marketing-understanding-the-difference-67aeea4e4134
https://partsolutions.com/content-marketing-strategy-how-to-make-content-engaging-for-engineers-and-industrial-buyers/
https://contentmarketinginstitute.com/2017/04/difference-content-content-marketing/