به شخصه و جدای از مسائل اعتقادی، برای حجاب که پوشیده بودن زنان و دختران سرزمینم هست اهمیت زیادی قائل هستم و محتواهایی رو که در این خصوص هست، دنبال میکنم.
امروز کلیپی چند ثانیهای از خانمی تازه مسلمان به اسم ژمی براون رو تماشا میکردم. حجاب زیبای این زن برای شخص من جالب بود و قابل تأمل؛ یک فعال تلویزیون، فیلم، موزیک و رسانه در هالیوود که تلاش کرد مسلمونی رو مسیحی کنه؛ ولی نتیجه برعکس شد!
ژمی براون بیان میکنه که سؤالاتی که در مسیحیت پاسخشون رو پیدا نمیکرده، در اسلام و قرآن پیدا میکنه و اینطوری حجاب رو انتخاب میکنه. اگر این معجزۀ محتوا نیست، پس چه چیز دیگری هست؟
زندگی پر زرق و برق لس آنجلس رو رها کرد تا مانند یک مسلمان واقعی زندگی کنه. این تصمیم کوچکی نیست.
ما دنبال ایده در مورد حجاب هستیم؛ اما چرا از این محتواها غافلیم؟ چرا یک بار کار علمی و دانشی نمیکنیم؟ و یا به افراد متخصص در این حوزهها مراجعه نمیکنیم؟
باید پذیرفت که کار فرهنگی در مورد حجاب با وضع قانون صرف هیچ وقت به نتیجۀ درست و مفید برای جامعه و کشور نمیرسه.
شاید راههای گسترش حجاب از مسیر قانون و اجبار نتایجی رو کوتاه مدت به ارمغان بیاره؛ اما اطمینان داشته باشیم نه اون نتایج معیار قطعی اثربخشی اجرای اون قانون هست و نه فرهنگ حجاب درست نهادینه میشه.
یک ویدئویی رو تماشا کردم که مجری از محمدعلی کلی میپرسه: دامن های کوتاه و شلوارهای تنگ زنانه چه مشکلی دارند؟
محمد علی کلی پاسخ جالبی رو میده:
به نظر من این چیزها از اختراعات شما اروپاییهاست...!
این حیوانات هستند که برجستگی بدنشان پیداست.
یک زن هرگز اجازه نمیدهد برجستگیهای بدنش پیدا باشد!!
و در خصوص برجستگیهای بدن همسر من هیچ کسی حق ندارد به آن نگاه کند؛ چون این یک تناقض غیرمنطقیست... .
چرا اجازه بدهم به همسر من نگاه کنند؟
اون خاص و متعلق به من است؛ چرا باید اینطوری به او نگاه کنند؟
چرا میگویی این چه اشکالی دارد؟ چرا همسرت یا کسی را که دوستش داری، اینطوری رها میکنی؟
هر چیز باارزشی که خدا آفریده، آن را در طبیعت پنهان کرده. شما نمیتونی به الماس دست پیدا کنی مگر اینکه چاله حفر کنی و بکنی و پس از یافتن، آن را تمیز کنی.شما نمیتونی به سادگی به طلا دست پیدا کنی؛ مگر اینکه سختی بکشی!هر چیز گرانقیمتی که خدا آفریده، راه رسیدنش بهش رو سخت قرار داده؛ مانند مروارید، جواهر و نفت. آیا همسران ما از الماس و نفت و طلا، کمارزشترند؟
مشاهده میکنید محتوا رو چقدر عالی با مخاطب حرف میزنه؟
خیلی از محتواهای ارزشمند در حوزۀ فرهنگی در قلب ویدئوها و کلیپهای تصویری هستند. طبیعی هست که باید زمان بذاریم و این محتواها رو بررسی کنیم و از دلشون، ایدههای کاربردی برای کار فرهنگی تمیز و حسابی بیرون بکشیم تا اثرگذار باشه.
به عنوان مثال چندی پیش کلیپی رو در خصوص یک زن برزیلی مسلمان شده که ساکن شهر قم بود تماشا کردم. ظاهر کلیپ رو یک خانم چادری مسلمان شدۀ اهل برزیل بود که به خاطر ازدواج با همسر ایرانی، به قم مهاجرت کرده بود؛ اما آیا محتوای مد نظر و ترغیبکننده برای ترویج حجاب، صرفاً این پوستۀ ظاهری هست؟ خیر.
محتوا، ایدههای خلاقانۀ متنی، تصویری و ویدئویی هست که بذرش از این کلیپ تصویری به وجود میاد. یعنی باید زمان گذاشت تا خروجیهای مفید و بدردبخور گرفت.
بله
متاسفانه روش فعلی اون راهی نیست که بتونه این موضوع رو نهادینه کنه یا در بلند مدت نتیجه مثبت بده.